У пошуках нового регулятора енергетичних тарифів

четвер, 13 Квітень 2017, 12:02
• Артур Корсунь
0
  • У пошуках нового регулятора енергетичних тарифів

Заява Дмитра Вовка про відставку усього складу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, спонукала появу кількох версій подій.

Одні казали, що НКРЕКП складає повноваження, бо перетворилася на “бюро негативних рішень”, які викликають неоднозначну реакцію у суспільстві, а президентові та прем’єрові вистачає поточних клопотів. Інші побачили у заяві Вовка сигнал до переформатування майбутніх партнерів “партії влади”. Треті справедливо зауважили, що рішення щодо НКРЕКП ухвалене у відповідності до чинного законодавства, яке вимагає формування комісії на підставі відкритих конкурсів, а не прямих призначень.

Але факт залишається фактом: до початку літа двоє членів НКРЕКП Юрій Голляк і Володимир Євдокімов залишать посади, натомість членство у комісії отримають троє осіб, позаяк одне крісло досі вакантне.

І ще один факт: конкурсна комісія, яка обиратиме новий персональний склад регулятора, наразі не сформована.

“Кадри” розібралися, хто і кого обиратимуть Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Засади і порядок обрання членів НКРЕКП визначені законом.

Головою або членом комісії може бути громадянин України із повною вищою освітою, високими професійними та моральними якостями. Досвід роботи у сферах енергетики або комунальних послуг має становити не менше п’яти років, у тому числі не менше двох років – на керівних посадах. Також кандидат має володіє державною мовою.

Призначення в комісію не відбудеться, якщо кандидат:

  • є членом політичної партії;
  • не менше трьох місяців протягом одного року до дня подання заявки на відкритий конкурс входив до складу керівних органів політичної партії або перебувала у трудових чи інших договірних відносинах з політичною партією;
  • є членом органів управління суб’єктів природних монополій та/або суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сферах енергетики та комунальних послуг або близькі особи якого, визначені Законом України “Про запобігання корупції”, є членом органів управління таких суб’єктів господарювання;
  • володіє прямо або опосередковано підприємствами або корпоративними правами будь-яких суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики або комунальних послуг, або члени сім’ї якої, визначені Законом України “Про запобігання корупції”, є власниками таких підприємств або корпоративних прав;
  • за рішенням суду визнаний недієздатним;
  • має судимість за вчинення злочину, не погашену або не зняту в установленому законом порядку (крім реабілітованої особи);
  • притягався на підставі обвинувального вироку, що набрав законної сили, до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;
  • до якого протягом року до дня подання заявки на відкритий конкурс застосовувалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією;
  • відповідно до вироку суду позбавлений права займатися діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави, або обіймати відповідні посади;
  • у разі призначення є близькою особою відповідно до Закону України “Про запобігання корупції” іншим членам Регулятора;
  • не подав декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за минулий рік або не пройшлов спеціальну перевірку відповідно до Закону України “Про запобігання корупції”;
  • є особою, до якої застосовуються заборони, визначені частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України “Про очищення влади”;
  • має громадянство іншої держави.

Обиратиме кандидатів конкурсна комісія з п’яти членів. До неї можуть увійти особи, які мають повну вищу освіту, бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості, суспільний авторитет. Не можуть входити в комісію особи, які є членами органів управління суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, а також особи, зазначені в частині другій статті 7 цього закону, та особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до пункту 1 статті 3 Закону України “Про запобігання корупції”. Також член конкурсної комісії не має права брати участь у конкурсному відборі на зайняття посади члена НКРЕКП.

Комісія формується за квотним принципом. Дві особи до її складу визначає президент України. Іще дві особи визначають парламентські комітети, до предмета відання яких належать розвиток паливно-енергетичного комплексу, вугільної, газової, нафтової, нафтопереробної промисловості та електроенергетики і житлово-комунальне господарство. Одну особу визначає Кабінет Міністрів за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у паливно-енергетичному комплексі.

Члени конкурсної комісії виконують свої функції на громадських засадах упродовж трьох років. Роботу комісії забезпечує Апарат Верховної Ради України. За пропозицією членів комісії до роботи конкурсної комісії можуть залучатися представники Європейської Комісії, Секретаріату Енергетичного Співтовариства, інших міжнародних організацій, які співпрацюють з Україною у сферах енергетики та комунальних послуг. Представники зазначених міжнародних організацій матимуть право дорадчого голосу на громадських засадах. Як спостерігачі на засідання комісії можуть перебувати народні депутати, представники Європейської Комісії, Секретаріату Енергетичного Співтовариства, інших міжнародних організацій, які співпрацюють з Україною у сферах енергетики та комунальних послуг, а також представники громадськості.

Конкурс триватиме не менше двох місяців. Лише на прийом заявок відвено 45 днів з дня оголошення відбору.